Zoals ik de vorige keer schreef, is het mogelijk om je eigen wensen te creëren. Dit geldt niet alleen voor iets dat je heel graag wilt, maar ook om je in het hier en nu je bewust te laten zijn van wie je bent. Vandaag dan het vervolg.

De tweede kracht van de gedachte

Volgens wetenschappelijk hersenonderzoek is aangetoond dat bij een gebeurtenis die je meemaakt dezelfde hersengebieden worden aangesproken als wanneer je diezelfde gebeurtenis visualiseert. Kortom: Het maakt dus niet uit of je iets daadwerkelijk meemaakt, of dat je je dit voorstelt. De prikkel is gelijk.

Dit onderzoek geeft dus eigenlijk aan dat een emotie die ons zomaar ‘overkomt’ ook op een ander moment gevisualiseerd en getransformeerd kan worden. En daar zit de tweede kracht van de gedachte.

Als je bijvoorbeeld tegen hinderlijke emotie oploopt zonder dat je weet waar het vandaan komt, is het dus mogelijk om deze emotie door concentratie op een willekeurig ander moment op te laten komen. Door deze emotie in een veilige omgeving op te roepen word je je bewust van de facetten van deze emotie. Zo kom je langzaam te weten door welke gebeurtenissen deze emotie wordt opgeroepen. Dit geeft je in de veilige omgeving de mogelijkheid die emotie te onderzoeken en los te laten.

Hoe laat je die emotie los?

Als je bijvoorbeeld een angst hebt om in het donker over straat te gaan, dan kan je allerlei redenen bedenken die de angst voeden. Zo houd je de angst in stand. Als je niet de kracht hebt om de angstgedachte om te buigen naar positieve gedachten, dan kan je middels concentratie of meditatie een willekeurig beeld oproepen dat deze angst visualiseert (bijvoorbeeld een donker bos waar jij doorheen loopt). Dit beeld is jouw eigen plaatje. Door dit plaatje in gedachten meer te zien als een beeld in plaats van het angstgevoel dat het oproept (een bos is een plek met veel bomen en het is donker maar de maan schijnt..), kan je stapsgewijs de angst transformeren naar een neutraal gevoel. Zo herschrijf je met je gedachten het patroon dat vast zat in je hoofd.

Deze basis is belangrijk in het transformatie proces van oud naar nieuw. Door je vastzittende patronen te visualiseren en te transformeren volgt een verandering. Deze verandering geeft vrijheid in denken en doen, waardoor uiteindelijk ook de depressie en angsten verdwijnen.

Uiteraard zijn het processen. Dit impliceert dan ook een periode van transitie. Maar eenmaal de transitie ingegaan, voel je dat het je ook vrijheid geeft en daarbij weer een beter-in-je-vel gevoel. Bedenk dat er altijd mensen in je omgeving zijn die je hierbij kunnen helpen als je het zelf even niet ziet (misschien is dat wel het donkere bos in jouw krachtige gedachte).

Posted by Marko van der Beek
, ,
No Comments

Depressies, overspannenheid en burn-out zijn tekenen van onbalans. Je leeft je leven in een richting die niet de jouwe is. De vraag rijst dan: van wie wel?

Het antwoord is niet belangrijk. De verandering en beweging wel. Thuis zitten, terug kijkend op de situatie, geen zin en elke prikkel is teveel. Herkenbaar?

Je wordt gedwongen je leven onder ogen te komen. En als je dan naar je leven kijkt kan dat op vele manieren: heb je geleefd? Was je perfect? Had je vrijheid? Voldoende zekerheid? Emotioneel ontwikkelt? Liefde gedeeld? Evenwichtige communicatie? Voldoende overzicht en inzicht? Autonomie?

Maar wat is jouw ding?

Deze simpele vraag geeft velen van ons een ongemakkelijk gevoel. Want eigenlijk weten we het niet. Toen we werden geboren hadden we een rugzak vol talenten. Door de voortdurende en versnelde ontwikkeling van de tijd en van de mogelijkheden kregen we steeds meer onduidelijkheid. Op verschillende momenten in ons leven konden we onze talenten toepassen. Maar om te gaan voor dat ene… dat is andere koek. Er zijn teveel mogelijkheden.

Wanneer je dit herkent: Laat dan alles los. Alle talenten vormen en ontwikkelen zich gaandeweg je leven. Geen krampachtige bewegingen in geforceerde richting. Just go with the flow..

Daar zit het lef en de durf om te gaan voor dat wat jij wilt. Iedere dag weer opnieuw. Je leven ontwikkelt zich in een voortdurende beweging. Schijnbaar zonder richting, zonder plan.

Jouw ding is processen. Doormaken en beleven. Allemaal kleine en soms grote stukken. Alles uitgespeeld op het grote spelbord dat aarde heet. Ieder moment is uniek, iedere beleving is anders. De fascinatie zit in de diversiteit van alles dat je tegenkomt. In alle kleur en pracht.

Laat los. De maatschappij vindt dat je moet kiezen en er voor gaan. Dat is waar, maar voor jou geldt dat deze keus voor korte duur is. Leef daarmee en geniet.

Blijf altijd dicht bij jezelf. Bij je eigen gevoel. Doe wat goed is voor jou en de ander. Zoek de rust op momenten van schakelen en ga voor de beweging in je processen. Wil je weten hoe je dat doet? Durf het contact met ons aan te gaan…

Posted by Marko van der Beek
, , , ,
No Comments

Hopelijk had je een mooie vakantie en begon die niet met tientallen kilometers file en een boel stress. Ik wens je toe dat je een superleuke en ontspannen vakantie had. Dat je schouders los voelen, je hoofd leeg en je gezicht bruin. Heerlijk!

De eerste werkdag komt er weer aan of is al geweest. Ik ken zoveel mensen die ik hoor verzuchten na een paar dagen weer gewerkt te hebben:

 

"Vakantie? Kan ik me niets van herinneren!"

 

Opgeslokt door het inhalen van al het werk dat is blijven liggen, allerhande nieuwe vraagstukken die op je afkomen en je voelt meteen de druk weer zoals die was voor je op vakantie ging. Je schouders zitten weer vast. Je hoofd weer vol met agenda-items, problemen, drukte en stress.

Vakantiegevoel?..... Wat was dat ook al weer?

Hoe fijn zou het zijn als je - ondanks de op je afkomende druk - dat vakantiegevoel, die ontspanning, zo lang mogelijk kunt vasthouden of beter nog; altijd kunt hebben? Ik heb daar 4 tips voor. Die gaan je helpen!

4 tips voor "hoe hou je het vakantiegevoel vast":

 

1. Neem afstand en blijf observeren!

Op het moment dat je terugkomt op je werk (of je nu ondernemer bent of in loondienst, dat maakt niet uit) ga je natuurlijk eerst met de mensen met wie je samenwerkt bijpraten.
Vertel je verhalen, geniet van de herinneringen die je deelt met hen.

Dan komt het moment dat je je aandacht richt op jouw werk. Misschien is er een heleboel blijven liggen en liggen er ook nieuwe zaken op je te wachten. Ga niet direct aan de slag. Dan kun je verwachten dat je binnen de kortste keren een stressgevoel gaat krijgen.

Neem afstand van de op je afkomende hectiek. Blijf observeren wat er in jezelf gebeurt, welk gevoel deze aanstormende hectiek bij je oproept. Stel jezelf eens de volgende vragen:

Wat doet het werk met jouw gevoel? Welke gedachten heb je? Of voel je weerstand? Dan ontdek je wat beter voor je zou kunnen werken, met minder stress. Vraag hulp als je er zelf niet uitkomt! ScanCoaching kan je natuurlijk juist hierbij enorm goed helpen, maar daarover later meer!

 

2. Maak heldere en werkbare werkafspraken

Maak heldere en werkbare werkafspraken met je collega's en je leidinggevende, zodat je voldoende tijd hebt voor je taken, inclusief achterstallig werk. Vakantie is dé tijd om je te bezinnen over jezelf en je werk. Mogelijk heb je bedacht wat je niet duidelijk was, welk onderwerp meer aandacht verdient of iets anders dat je wilt aanpakken, zodat je minder stress ervaart.

 

3. Geniet na van je vakantie en onderzoek je persoonlijke doelstellingen

Zet foto's van je vakantie op je bureau of als bureaublad op je computer. Blijf je zo lang mogelijk de mooie momenten van je vakantie herinneren. Herinner je vooral ook dat gevoel dat je had: dat gevoel van niets hoeven, ontspanning en geen agenda. Wanneer je momenten hebt dat je de druk van je werk voelt, dát is het moment bij uitstek om naar je foto's en herinneringen te gaan.

Dit is ook een uitstekend moment om jezelf af te vragen waar je voor werkt, wat is jouw persoonlijke doelstelling, wat wil je behalen? Misschien heb je wel iets besloten in de vakantie wat je ook op je bureau wil zetten om je eraan te herinneren. Doe dat! Geniet na van je vakantie! Kijk naar je doelstellingen!

 

4. Zoek ontspanningsmomenten

Gun jezelf zoveel mogelijk ontspanningsmomenten. Daarna ben je altijd weer effectiever en fitter voor je werk. Doe liefst dagelijks een ontspanningsoefening, waarin je de (lijfelijke) herinneringen van je vakantie kunt gebruiken in je waarnemingen. 

 

Je hebt hard gewerkt om een vakantie te kunnen hebben!

Gun het jezelf nu ook om zo lang mogelijk het vakantiegevoel vast te houden! Je verdient het! Met enkele relatief eenvoudige stappen kun jij dat. Lukt het toch niet zoals je dat wenst? Zou je meer inzicht in je functioneren willen hebben?

Bel ons, dan helpen wij je met een kort en krachtig ScanCoachingtraject om de ontspanning in jezelf te vinden!

Misschien heb je nog wel meer tips om je vakantiegevoel vast te houden. Ik ben er benieuwd naar. Wil je ze hieronder in de reacties delen? Ik kijk uit naar je reactie!

Door: Patrick Odendaal

Posted by Patrick Odendaal
, , ,
No Comments

Het wordt weer zomer!

Wat kijken we ernaar uit, tenminste…de meesten onder ons: Het zonnetje gaat weer schijnen en de temperatuur gaat omhoog. Ons humeur verlicht en we krijgen meer energie. Wat duurde die winter lang!

 

Leef jij van vakantie naar vakantie?

Jakker je door, ook al weet je dat het niet handig is, maar iedereen in je omgeving doet het? Je vertelt elkaar dat de vakantie bijna in zicht is, dus je kunt nog wel even gas bij geven. Sterker nog: je moet van jezelf gas bijgeven! “Verantwoordelijkheid nemen” noemen we dat.

Waarschijnlijk heb je al veel kennis over het ontlopen van die ratrace, hoe je je niet hoeft te laten dicteren door je agenda. En toch is het vaak moeilijk om uit de buurt te blijven van het punt waarbij je op je laatste werkdag toch weer op je tandvlees je laatste memo’s aan het tikken bent. En weet je, het kan natuurlijk best zijn dat er een paar heftige maanden zijn geweest die je omver hebben geblazen.

 

Sta je valkuilen te scheppen of ga je het strand op en relaxt de zon in?

Vaak ben je je wel bewust van je valkuilen, want je hebt al vaker met ze gestoeid. En dan toch, bemerk je weer net te laat dat je je eigen valkuil hebt gegraven, als een maniak. Daar sta je dan. Je had met jezelf afgesproken dat je beter zou weten “en dat je beter zou doen.”

Hoe kan het dan zijn dat je toch op dit punt bent beland? Het is één ding om te herkennen dat je in je valkuil bent getrapt van “toch doorrazen,” maar met het herkennen van jezelf met die schep in je hand kom je nog niet tot de Waarom. Het is nodig om een laag dieper te gaan kijken, zodat je het de volgende keer echt anders kunt doen! Zodat je echt zeker weet welke Waarom jou telkens brengt tot het graven van je eigen valkuilen.

Meten is Weten! Met ScanCoaching meten we tot op celniveau je stress en je balans. We kunnen heel precies een vinger krijgen achter jouw Waarom van de valkuilen die je gedrag stuurden. Je overtuigingen komen boven tafel, waarbij je zelfopgelegde beperkingen haarscherp zichtbaar worden. Die kennis wordt je vrijheid!

Schepvrij de zomer door?

Ben jij het zat om weer met die schep in je hand te staan om dezelfde valkuilen weer te graven, of ben je stiekem al weer de weken en de dagen aan het tellen naar je volgende vakantie?

Kies je voor meer geluk en rust? Maak je de deal met jezelf om tot de kern van jouw Waarom te komen? Doe dat en je zult zien dat je volgende vakantie ongemerkt snel voor de deur staat, grotendeels stressvrij!

Elke maand heeft ScanCoaching Nederland een Demodag, en via de website www.ScanCoaching.nl zijn gecertificeerde ScanCoaches te benaderen voor een intake.

Ik ben Esther van Duyvenbode, moeder van 9 kinderen en partner ScanCoaching. Ik wens iedereen een welverdiende zonnige en relaxte(!) Zomer(vakantie) toe!

Posted by Patrick Odendaal
No Comments

Door: Marko van der Beek, founder ScanCoaching

De kracht van de gedachte

 

… is een hot item op dit moment. Er worden boeken vol over geschreven: Dromen, durven, doen; de creatiespiraal; de kracht van denken enz. Maar hoe waar is het eigenlijk? Durven we onze eigen wereld wel te creëren?

Heel kort: Het werkt! De enige beperking die het heeft zijn onze eigen gedachten, onze vooroordelen, bedenkingen en opvoeding. We kennen toch de zin: Be careful what you wish for, you just might get it (wees voorzichtig met wat je vraagt, je zou het wel eens kunnen krijgen). Deze zin heeft heel wat mensen afgehouden van de durf iets te creëren voor zichzelf.

De procedure om iets te bereiken is ook simpel: vind je droom of wens en neem de stappen om die te realiseren.

Maar zoals zoveel dingen in het leven simpel te formuleren zijn, valt het niet mee om door je eigen blokkades heen te komen die je ervan weerhouden je wens te bereiken. Dat vereist best wel moed en durf. In de dagelijkse beslommeringen vinden we de weerstand vaak te groot om er ook maar een beetje tijd aan te besteden. Hierdoor komen de meeste wensen ook niet uit.

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is! De formule is simpel, maar de weg is een weg van vallen en opstaan. Er worden blokkades en angsten getransformeerd en nieuwe kwaliteiten toegevoegd aan ons leven. Leren en groeien, bewustzijn creëren, is het uiteindelijke doel van elke uitdaging.

 

Je hebt altijd een keuze

 

Je leven is samengesteld uit alle keuzes die je tot dit moment hebt gemaakt. Dit betekent dan ook dat elke keuze die je maakt een richting ingaat die jij hebt gekozen. Zo kan je op elk moment kiezen om te gaan voor jouw eigen wens. Zolang deze wens jouw diepste wens is en verankerd ligt in je systeem, dan creëer je je eigen toekomst richting de realisatie van die wens.

Zoals Goethe al zei: Wensen zijn voorgevoelens van hetgeen u in staat bent daadwerkelijk te realiseren.

Word eerst wakker in de wereld die je tot nu toe hebt gecreëerd en vraag je dan eerlijk af of dit bijdraagt aan jouw levensdoel, droom of wens. Durf erover na te denken en gedachten toe te laten die anders zijn dan anders.

Dit is de eerste stap (en een noodzakelijke stap voor mensen die vastzitten in een depressie of overspannenheid). Kies je richting en toets regelmatig of je nog op weg bent naar jouw wens en ga ervoor! Daar zit de kern, daar zit het leven.

En… als je hulp nodig hebt, dan is die er ook.

Kracht van de gedachte
Posted by Marko van der Beek
, ,
No Comments