Door: Frank Pelder, gecertificeerd ScanCoach

Kun je golven?

Geruime tijd geleden werd mij die vraag gesteld tijdens een workshop in het kader van een Vitaliteitsweek welke werd georganiseerd door mijn werkgever het St. Antoniusziekenhuis in Utrecht.
 
Als oud-docent Lichamelijke Opvoeding heb ik met een groep leerlingen wel eens een balletje geslagen vanaf een driving-range om kennis te maken met de sport. Om echt goed te kunnen golfen zou ik in mijn ogen echter meer mogen oefenen op verschillende holes om deze vraag met een ‘ja’ te beantwoorden. “Nee, ik bedoel golven”, reageerde de trainer van de workshop. “Inspannen en vooral ook tijdig je rust nemen voor een optimaal herstel. Het is de eerste fysiologische wet, de wet van de Vitale Oscilatie: elke ‘piek’ van (in)spanning moet gecompenseerd worden door een equivalent ‘dal’ van herstel. Door dit zgn. ‘golven’ verkrijg en behoud je je vitaliteit”. De workshop vervolgde met wetenschappelijke theorieën en  interessante onderwerpen waarmee je je vitaliteit kon vergroten. De trainer lardeerde zijn verhaal met praktijkvoorbeelden en metaforen ontleend aan de sport. Met mijn interesse in lichaam en bewegen, in gezondheid en vitaliteit was het ‘smullen’. Veel was herkenbaar maar het werd in een mooi nieuw jasje gegoten. De conclusie was dat je als werknemer eigenlijk je werk als (bedrijfs)atleet zou moeten benaderen om je vitaliteit te vergroten en om optimaal te kunnen functioneren en presteren. Niet alleen het lichamelijke, maar ook het mentale en emotionele aandacht geven. Niet alleen inspanning leveren maar ook de ontspanning toelaten voor overzicht, rust en herstel. Hoewel ik zowel privé als in mijn werk als bewegingswetenschapper, trainer en coach vooral werk met het in balans komen en blijven van mensen, gaven de besproken totaalbenadering en frisse kijk op het zgn. ‘golven’ mij de nodige inspiratie.
 
Afgelopen Januari heb ik tijdens een vakantie in Afrika de opgedane inspiratie in de praktijk gebracht. Allereerst door ervoor te kiezen om voortaan in Januari na een aantal drukke maanden even een rustigere stand aan te nemen en op vakantie te gaan. Even op adem komen en opladen. Daarbij dié reizen aangaan die ik nog op mijn bucketlist heb staan. Niet wachten tot mijn pensioen maar gewoon eerder doen. Nu ik nog gezond ben en er behoefte aan heb. Om vervolgens niet als een ‘human DOing’ bezig te gaan en van alles willen zien en doen maar meer als een ‘human BEing’ de dingen te laten zijn en gebeuren. Ik ben vanuit bewustwording mijn eigen verantwoordelijkheid gaan nemen en keuzes gaan maken. Per dag en per moment heb ik mijzelf af gevraagd hoe het met mij is en vervolgens mijzelf de vraag gesteld waar ik behoefte aan heb. Door meer bewust te zijn van mijn basisovertuiging ben ik ‘golvend’ mijn weg gegaan: het bewerkstelligen van een goed evenwicht tussen het ontladen en heropladen van mijn energie. Ik ben meer mijn natuurlijk ritme gaan volgen door dat te doen wat bij mij past.

Wil je ook leren golven?

Het ‘golven’ was voor mij een grote uitdaging omdat ik vanuit mijn basisovertuiging en  enthousiasme geneigd ben van alles aan te pakken en maar door te blijven gaan. Aan het nemen van momenten van heropladen neig ik dan voorbij te gaan. Veel dingen vind ik ook zo leuk om te doen. Veel leuke dingen doen kosten echter ook energie. Vooral als je ze maar lang genoeg achter elkaar blijft doen. Tijdens mijn verblijf in Gambia heb ik de dingen anders aangepakt. Ik hoefde niet zozeer van alles te ‘moeten’ zien maar heb de dingen meer laten gebeuren. Het werd vooral een genieten van heerlijke temperaturen, aardige mensen en mooie omgeving. Lezen, wandelen, soms een gesprek aangaan, dan weer zwemmen in een heerlijk golvende zee, mij verwonderend over wat er te zien was en gebeurde én de dag afsluiten met een heerlijke massage en idem dito maaltijd. Het letterlijke en figuurlijke bewegen werd afgewisseld met een letterlijk en figuurlijks stilstaan. In de door mij aangenomen stand ontstond een heerlijk golvend ritme. Ik maakte golven!
 
Het toepassen van de principes van het golven heb ik vooral meer in de vingers gekregen toen ik inzicht kreeg in mijn basisovertuiging en helder kreeg waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. Ik hoef niet te dóen omdat ik ‘moet’ bewijzen dat ik er mag zijn maar doe er vooral goed aan dat te doen wat Frank Frank laat zijn. Door meer dat te doen wat bij mij past. De dingen gaan dan veel meer vanzelf en kosten minder energie. Of nog beter; ik krijg vooral energie. Vooral toen ik zicht kreeg in wat mijn behoeften zijn is door mijn bewustzijn een veranderingsproces in gang gezet. Een voor mij meer natuurlijk ritme van doen en zijn is op gang gekomen. Ik ben meer gaan golven. Vanuit een overtuiging en vertrouwen dat goed goed genoeg is. Doen en meer laten gebeuren. Vaker even stil staan en laten zijn. Mijn balans is verstevigd en mijn vitaliteit is in grote mate toegenomen.
 
Wil je ook leren golven? Voor meer balans, gezondheid en vitaliteit? Of wil je de dingen die je tot nu deed anders gaan doen en daarin ook jouw verantwoordelijkheid nemen? Wil je inzicht krijgen in wat jou kan helpen om betere keuzes te maken en meer optimaal te kunnen functioneren? ScanCoaching is een unieke methode die inzicht geeft in de kern van jouw disbalans door het doen van een scan. Door inzicht en bewustzijn kun je anders gaan doen en een wezenlijke transformatie in gang zetten. Niet jij hoeft daarbij te vertellen wat jouw (veelal beperkende) basisovertuiging is en welke behoeften je hebt maar een scan laat ze onder leiding van een hulpvaardige coach zien! Durf jij het aan om meer te golven en de dingen te doen in een voor jou natuurlijk ritme? Ik help je er graag bij, graag tot ScanCoaching!
 
Frank Pelder

Partner Scancoaching
 
Voor meer info ScanCoaching kijk op www.scancoaching.nl. Wil je meer weten over de workshop “Golven” zie het boek “De Bedrijfsatleet” van Gonnissen&Goudsmet of neem gerust contact op met Frank (frank.pelder@scancoaching.nl).