Wat ga jij doen als je later groot bent?

Hoe blijf je, ondanks alle (werk)druk en (taak)eisen, energiek, sterk en veerkrachtig, zodat je je zelfverzekerd voelt, lekker in je vel zit en een stootje kan hebben.

Stress en gezondheid

Stress(bronnen)1en spanningen hebben een grote invloed op je functioneren en je gezondheid2.
Je hebt stress en uitdagingen nodig om goed te functioneren, te presteren en om je te laten groeien. Door de stress word je alert en kun je je beter concentreren. Echter te vaak of te veel stress(bronnen) zorgen voor chronische spanning waardoor de rek eruit gaat en je begint te wankelen. Totdat je uit balans raakt en omvalt. Hoe met deze stress(bronnen) om te gaan?
Tegenwoordig worden we op steeds jongere leeftijd geconfronteerd met de gevolgen van de vele stress(bronnen) waar we mee van doen hebben. Op school en tijdens studie, thuis en op het werk, met sport en op social media worden steeds meer eisen gesteld. Onlangs werd tijdens een radiodocumentaire op Radio 1 melding gedaan van Fleur die op haar 12ejaar op de basisschool met burn-out verschijnselen van doen kreeg3. Volgens onderzoeker Jolien Dopmeijer ervaart de huidige generatie studenten een steeds grotere druk om te presteren4.  Onder de werkende bevolking dienen vooral de werknemers in de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar zich steeds meer aan met een burn-out. Daarnaast dienen ook depressies en andere psychische klachten zich steeds meer aan5.

Spelen

Als kind speelde je uren achter elkaar en had je energie voor 10. Door nieuwsgierigheid gedreven was je vooral onbezorgd aan het ontdekken. Je bruiste van vitaliteit en kon tegen een stootje. Als je tijdens het spelen je bezeerde aan een splinter waren er hooguit wat tranen. Voor even maar. Met zorg werd de splinter verwijderd, met een pleister en een kus kon je verder. Met wat aandacht, liefde, rust en de kracht van het zelf-herstellend vermogen kwam je weer in balans. Met een glimlach speelde je verder.
Net als een tuimel- of balanstorentje dat even een duw had gekregen en zijn balans weer herstelde.

Overleven

Op weg naar volwassenheid wordt steeds meer druk ervaren. Er is bijvoorbeeld de druk van school, de druk van het sociale leven, de druk op het werk en vooral ook de combinatie daarvan geeft druk. Door de stress die je ervaart sta je, voordat je het beseft, in een vecht-, vlucht- of bevriesstand; je wordt geleefd en er is sprake van een overleven. Je kunt ook sneller overprikkeld zijn. Vaker bezeer je je aan psychologische splinters die niet altijd met beleid worden weggehaald. Het zelf herstellend vermogen van je lichaam staat daarmee onder druk. Op allerlei fronten geeft je lichaam weliswaar signalen af, maar die neem je niet zo makkelijk waar. In de drukte van de dag moet er immers heel wat gebeuren wil je naar de signalen luisteren, om ze bewust te worden en om gezonde keuzes te maken die leiden tot anders doen. Uiteindelijk heeft de ervaren stress de nodige invloed op je lichaam, je denken en emoties en op je functioneren.

herken je dit?

Herken je dit?

Balanceren

Als je een teveel aan stress ervaart, dan wordt het leven als een tuimel- of balanstorentje dat voortdurend op z’n kop staat. Er is weinig basis. Je zit (te) veel in je hoofd en je bent het contact met je lichaam verloren. Door vooral de combinatie van stress(bronnen) raak je eerder uit balans. Door alle eisen die gesteld worden, een overmaat aan prikkels, de vele keuzes die je hebt te maken is er sneller sprake van een disbalans. Het resultaat? Je zit niet lekker in je vel. Je functioneert en presteert ondermaats. Je voelt je op je werk niet op de juiste plek. Of je zit vast en weet niet waarom. In alle drukte is het een uitdaging om rust en evenwicht te vinden, om de natuurlijke balans weer te herstellen.

Druk, druk, druk en uit balans?

Vind de oorzaak en kom weer in balans!

Herstel je balans, kom sterker te staan!

Blijf je doorgaan op dezelfde voet of neem je stappen in de richting van herstel van de natuurlijke balans? Je kunt jezelf de vraag stellen: “Blijf ik overleven, hoe lang ga ik nog op dezelfde voet verder?” Of stel je jezelf de vraag: “Wat ga ik anders doen als ik ‘later groot ben’?”

Wat stimuleert jou om het beste uit jezelf te halen? Durf je het aan om anders te gaan doen (dan je tot nu toe deed)? Of blijf je nog langere tijd balanceren met een te smalle basis? Je kunt gaan voor een stevige(re) basis en sterker in balans komen staan. Het resultaat? Je krijgt weer meer energie en vitaliteit, zoals toen je als kind speelde. Je stapt uit je valkuil zodat je weer optimaal functioneert. Je hervindt jezelf én jouw passie. Je krijgt weer zicht op wat je wil en voelt je vrij.

Hoe?

Door zicht te krijgen op de oorzaak van jouw disbalans kun je je eigen regie (weer) gaan voeren, krijg je het vermogen je aan te passen en kun je beter omgaan met jouw stress(bronnen).
Met reguliere coaching ben je afhankelijk van de informatie die jij geeft. Met ScanCoaching ontvang jíj de informatie van de ScanCoach.
ScanCoaching richt zich met behulp van geavanceerde technologie op de oorzaak van jouw huidige gemoedstoestand en geeft de optimale oplossing voor jou in concrete stappen.

Wat?

Je kunt kiezen voor een eenmalige scan van één uur om zicht te krijgen op wat je nu belemmert om stevig te staan en om jouw oplossing helder te krijgen. Of je kunt in vijf sessies van twee uur het door jou gestelde doel bereiken.

 

Iets voor jou?

Wanneer je disbalans ervaart en je zoekt hiervoor een oplossing, kies dan voor ScanCoaching. Wacht niet nog langer totdat je ‘later groot bent’.

Doe nu wat jou verder helpt en blij maakt, ook voor later. Neem met een ‘gerust hart’ contact op met Frank Pelder. Frank is ScanCoach en helpt je graag verder voor een kennismaking en/of informatie.

Tel.: 06-12646782 of email: frank.pelder@scancoaching.nl

 

  1. Stressbronnen worden gezien als de tegenhanger van energiebronnen. Wat kost je energie versus waarvan krijg je energie. Stressbronnen kunnen werkstressoren zijn. Het zijn organisatiekenmerken die leiden tot werkdruk en een slechte werk/privébalans. Dit kan uiteindelijk ontaarden in gezondheidsproblemen zoals een burn-out, depressie of andere psychische klachten.
  2. Gezondheid ‘als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, Institute for Positive Health).
  3. npo radio1: fleur-liep-op-haar-12de-vast-door-stress
  4. De Volkskrant, 7 april 2018
  5. “Jongeren en werkstress”. Uitgave Ministerie van SZW & TNO

Bron Plaatjes: Flyer Sterk in je Werk ScanCoaching – St.Antonius Ziekenhuis